Radost darivanja: Zašto kupnja poklona drugim ljudima povećava našu sreću
„Sjeti se da najsretniji ljudi nisu oni koji dobivaju više, već oni koji daju više.“
– H. Jackson Brown, Jr.
Bilo da se radi o kupnji malog poklona ili plaćanju ture pića svojim kolegama u znak zahvale, kad smo velikodušni i znamo se zahvaliti to nas čini sretnim i pomaže jačanju naših odnosa. To je zato što smo, kao ljudi, inherentno društvena bića.
Kako je sezona darivanja već u punom jeku, prisjećanje osjećaja koje doživljavate prilikom kupnje poklona za voljenu osobu, prijatelja ili kolegu može biti predivan podsjetnik na pravi duh Božića.
Radost darivanja
U članku pod nazivom Psihologija darivanja i sreće, objašnjava se kako su znanstvenici otkrili da darivanje pruža darivatelju jednako zadovoljstvo kao i primatelju jer omogućava darivatelju „da doživi pozitivno samopoimanje, da se osjeća velikodušno i vrijedno.“
Drugim riječima, kupovanje poklona za druge može povećati naše vlastite osjećaje povezanosti i sreće.
Zašto se zbog toga osjećamo dobro
„Način darovanja vrijedi više nego da.“
– Pierre Corneille
Dakle, zašto se zbog trošenja na druge osjećamo dobro? Kao što je objašnjeno u članku pod nazivom Trošenje novca doprinosi sreći objavljenom na internetskoj stranici „Positive Psychology Program“ (umetnite poveznicu: https://positivepsychologyprogram.com/spending-money-promotes-happiness), zbog toga se osjećamo dobro jer naš mozak ima ugrađen sustav nagrađivanja - oksitocin - koji upravlja našom interakcijom s drugim ljudima. Kad trošimo novac kako bismo usrećili prijatelje i obitelj, naš nas mozak nagradi i osjećamo se dobro.
Što kupiti (mark as header)
„Dok dijelimo poklone za Božić, moramo priznati da je dijeljenje našeg vremena i samih sebe vrlo važan dio darivanja“.
– Gordon B. Hinckley
Istraživanja su pokazala da pokloni koji primatelju omogućuju stjecanje iskustva za razliku od materijalnih dobara imaju veći značaj i mogu dovesti do osjećaja povezanosti.
Istraživanje koje je provela Cindy Chan sa Scarborough Odjela za menadžment Sveučilišta u Torontu i Rotman škole menadžmenta pokazalo je da su iskustva u obliku poklona učinkovitija u poboljšanju odnosa nego fizički pokloni. Chan kaže: „Eksperimentalni poklon izaziva snažan emocionalni odgovor kada ga potrošač konzumira - poput straha i strahopoštovanja prema avanturi poput safarija, uzbuđenja zbog rock koncerta ili smirenosti u toplicama - te je emocionalno intenzivnije nego materijalno dobro.“
Iskustvo može biti bilo što od ulaznica do nogometne utakmice do članstva u lokalnoj galeriji umjetnosti, rezervacije u restoranu do vožnje balonom na vrući zrak. Izbor je beskrajan.
Učinite poklon osobnim
Činjenje poklona osobnim za primatelja još je jedan važan čimbenik. Na primjer, ako primatelj uživa u slikanju, možete mu kupiti kupon za sudjelovanje na likovnom tečaju ili ako osoba uživa u jogi, pokloniti joj satove joge u lokalnom studiju.
Želite još više pojačati utjecaj poklona? Uključite sebe i svoje vrijeme. Na primjer, umjesto poklanjanja ulaznica za film, odaberite film za koji oboje imate zajednički interes i pogledajte ga zajedno. Rezervirajte stol u restoranu za vas dvoje. Odite skupa na koncert. Pogledajte nogometnu utakmicu zajedno.
„Najveći dar možete dati nekome je vaše vrijeme. Jer kada dajete nekome svoje vrijeme, dajete im i dio života koji se nikada vratiti.“
– Nepoznati autor
Nazdravimo Božiću i daru davanja!