Nordijske vrijednosti - Zašto je povjerenje ključ do sreće

16.08.2021#Općenito

Svjetsko izvješće o sreći je godišnje izvješće koje rangira 155 zemalja na temelju njihovih razina sreće. U izvješću se koriste odgovori iz ankete na subjektivna pitanja vezana uz prihod, socijalnu potporu, zajednicu, osobnu slobodu i razine korupcije kako bi se utvrdila sreća određenog naroda.
Od prvog provođenja Svjetskog izvješća o sreći 2012. godine, nordijske se zemlje nordijske zemlje - Švedska, Finska, Danska, Norveška i Island - iz godine u godinu nalaze među prvih 10. Norveška je 2017. godine zauzela prvo mjesto ispred Danske koja je bila na drugom mjestu i koja je prethodno bila na prvom mjestu u prethodne tri uzastopne godine.

Zašto nordijske zemlje?

Što je to s nordijskim zemljama i zašto su tako visoko rangirane u tim studijama o sreći?
Ukratko, nordijske zemlje imaju solidan sustav socijalne potpore i sve su zajednički povezane s dobrom zdravstvenom skrbi, jednakošću, dobrom obrazovanjem, demokracijom, sigurnošću i zaštitom te s niskom razinom korupcije u poslovanju i vladi.
Međutim, još jedna ključna komponenta koja pridonosi ukupnoj sreći nordijskih zemalja jest povjerenje, koje će biti u središtu ove objave.

Povjerenje je ključno

Kada se raspravlja o povjerenju u nordijskim zemljama, govorimo o dobrosusjedskom povjerenju i povjerenju u dužnosnike. Izvješće Indeksa prosperiteta je 2010. godine pokazalo da 74 posto Norvežana, 64 posto Danaca, 60 posto Finaca i 56 posto Šveđana smatra da se drugim ljudima može vjerovati.

Andreas Bergh, ekonomist na Sveučilištu u Lundu i Institutu za gospodarska i industrijska istraživanja, kaže kako postoji „široko rasprostranjeno uvjerenje kod stanovništva da se većini ljudi može vjerovati, a činjenica da se većini ljudi može vjerovati odnosi se na stvari kao što su poštivanje sporazuma, trgovanje onim što se doista nudi, ponašanje na pošten način i, naravno, ponašanje na pouzdan način."

Definiranje povjerenja

Rječnik Merriam Webster definira povjerenje kao:

  1. Uvjerljivo oslanjanje na karakter, sposobnost, snagu ili istinu o nekome ili nečemu: onaj kojemu se vjeruje
  2. Ovisnost o nečemu budućem ili nepredviđenom: nada: oslanjanje na buduće plaćanje za nekretnine (poput robe) isporučeno: namještaj kupljen na kredit na temelju povjerenja
  3. Udjeli u nekretninama koje posjeduje jedna osoba za dobrobit druge osobe: kombinacija tvrtki ili korporacija nastalih putem pravnog ugovora; osobito: onaj koji smanjuje ili prijeti smanjenju konkurencije

Drugim riječima, povjerenje se može opisati kao osjećaj sigurnosti s uvjerenjem da je netko ili nešto pouzdano i iskreno.

Stavljanje povjerenja na kušnju

Reader's Digest je 2013. godine proveo globalni, socijalni eksperiment u obliku „testa s novčanikom“ koji je izveden u 16 glavnih gradova širom svijeta. U ovom je eksperimentu novčanik zajedno s imenom i brojem mobilnog telefona, obiteljskom fotografijom, posjetnicama i otprilike 50 dolara „ispao“ na javnom mjestu kako bi se vidjelo hoće li novčanik biti vraćen.

Na prvom je mjestu bio glavni grad Finske, Helsinki, koji je bio jedini nordijski grad koji je sudjelovao u eksperimentu, u kojem je vraćeno 11 od 12 novčanika.

Povjerenje u punom svjetlu

Drugi primjer povjerenja u nordijskim zemljama može se pronaći u raznim pričama na internetu koje ostavljaju posjetitelji ili iseljenici koji prvi put dođu u nordijske zemlje i njihov šok kada vide bebe u kolicima ostavljene ispred trgovine ili kafića dok roditelj ide unutra po kavu ili kolač.

Posjetiteljima i pridošlicama teško je shvatiti ovu razinu povjerenja i socijalne kohezije i osjećati se ugodno zbog toga. Međutim, u nordijskim zemljama je to još jedan primjer vrste povjerenja ukorijenjenog u društvu.

Transparentnost i korupcija

Transparentnost je blisko povezana s povjerenjem.
Transparency International (TI) od 1996. godine objavljuje Indeks percepcije korupcije (CPI), koji svake godine rangira zemlje po njihovim percipiranim razinama korupcije prema istraživanju koje provodi.

Od 176 zemalja koje su ocijenjene, Danska je 2016. godine dijelila prvo mjesto s Novim Zelandom, čemu su slijedile Finska i Švedska na drugom i trećem mjestu, a Norveška je dijelila peto mjesto sa Singapurom.

Tko govori istinu?

Godišnji Trust Barometer, koji je 2013. godine provela marketinška tvrtka za globalnu komunikaciju Edelman, pokazao je da je od 31 000 ispitanika ispitanih na 26 tržišta širom svijeta samo 18 posto ljudi izjavilo da vjeruje da će poslovni čelnici govoriti istinu.
Iako je gore navedena statistika zapanjujuća, alarmantnije je činjenica da je ta brojka tek neznatno bolja od 13 posto ljudi koji su rekli da imaju povjerenja u vladine dužnosnike.
U objavi koju je na portalu ScienceNordic objavio Bo Rothstein, švedski politički znanstvenik i profesor na Sveučilištu u Oxfordu, koje je provelo istraživanje o društvenom kapitalu i o tome kako društva i vlade utječu na međusobno povjerenje ljudi, kaže da kada vjerujemo u one koji provode zakone, također više vjerujemo jedni drugima.

Povjerenje u poslovanje čini poslovanje lakšim

Dakako, kada je riječ o poslovanju, kada sve strane vjeruju jedne drugima, poslovanje se obavlja nesmetano kada postoji razumijevanje da je svaka transakcija obavljena na način koji koristi svim stranama. Budući da je povjerenje zajednička vrijednost, postoji suradnja i razumijevanje da jedna stranka neće pokušati „izigrati“ ili „potkopati“ drugu stranku.

Dobitnik Nobelove nagrade, Kenneth Arrow, izjavio je 1972. godine da: „Gotovo svaka komercijalna transakcija u sebi ima element povjerenja, svakako svaka transakcija provedena tijekom određenog vremenskog razdoblja.“ Može se uvjerljivo tvrditi da se velik dio gospodarske zaostalosti u svijetu može objasniti nedostatkom međusobnog povjerenja.“

Povjerenje također pozitivno utječe i na klijente tvrtke. Lou Dubois, novinar portala Inc.com je u članku iz 2010. godine pod nazivom „Kako izgraditi korporativnu kulturu povjerenja“ napisao: „Kada postoji povjerenje između zaposlenika i uprave, a što je još važnije kod klijenata, posao će procvati.“

Dubois je također napisao: „Potreba za izgradnjom i kultiviranjem čvrstih veza neophodna je ne samo za uspjeh, već i za preživljavanje. Čvrste veze grade se s vremenom na način da se zadobije povjerenje. I dok većina drugih dijelova poslovanja zahtijeva mjerenje, povjerenje je teško izmjeriti. No, učinci nedostatka povjerenja mogu biti jasno vidljivi (nezadovoljni klijenti, propali posao), a usputno su i vrlo skupi za Vaše poslovanje.“

U istom članku, Charles H. Green, osnivač i izvršni direktor savjetodavne tvrtke usmjerene na povjerenje u SAD-u, kaže: „Organizacija koja ima visoku kulturnu razinu povjerenja mora se ponašati na pouzdan način, ali i biti jako dobra u tome da vjeruje drugima.“

Povjerenje kao resurs za gospodarstvo

Nordijsko vijeće ministara je 2017. godine izradilo izvješće pod nazivom „Povjerenje - nordijsko zlato“ u kojemu se navodi: „U gospodarskom smislu, društveno povjerenje smanjuje transakcijske troškove u gospodarstvu, tj. troškove povezane s osiguravanjem ispunjenja sporazuma.“ Istraživanje ukazuje na to da je visoka razina društvenog povjerenja možda najvažniji resurs za gospodarstvo društva.

Rachel Botsman, australski istraživač koji predaje na Sveučilištu u Oxfordu izjavio je za EUobserver: „Nordijske zemlje shvaćaju da je povjerenje valuta koja može imati ogromne gospodarske, političke i društvene koristi.“
Kao što je prikazano u Svjetskom izvješću o sreći, zemlje s visokom razinom povjerenja često imaju bolju kvalitetu života. Povjerenje i pouzdanost su znakovi društva koje dobro funkcionira, kako u našim osobnim životima tako i našim radnim životima.

Povjerenje u medije

Istraživanje Trust In Media iz 2017. provedeno od strane Europske radiodifuzijske unije (EBU) pokazalo je Dansku, Švedsku i Finsku kao tri od pet zemalja na prvom mjestu koje su rekle da imaju povjerenja u tradicionalne TV, radio i tiskane medije.
Roberto Suarez, voditelj službe za medijsku obavještajnu službu EBU-a, izjavio je: „Ohrabrujuća je činjenica da je razina povjerenja javnosti u radiodifuzijske medije toliko snažna u nordijskim zemljama i da zapravo raste diljem Europe.“ Suarez je nastavio: „U ovom postistinskom svijetu, ohrabrujuće je vidjeti kako javnost može razlikovati konkurentne izvore vijesti ikako je odlučila staviti svoje povjerenje u tradicionalnije medije.“

Kome biste povjerili Vaš novac?

Razmislite o načinu na koji gledate na osiguravajuća društva i banke. Kako odlučujete koja je tvrtka prava za Vas? Je li to tvrtka koju koriste članovi Vaše obitelji? Temelji li se Vaša odluka na online recenzijama? Ili Vam je tvrtku predložio prijatelj?

Bez obzira na kriterije koje koristite za odabir, to nije odluka koju je lako donijeti. Uostalom, povjeravate svoju imovinu trećoj strani.

Prema anketi tvrtke IBM za 2015. godinu, samo 43 posto potrošača u SAD-u izjavilo je da vjeruju u industriju osiguranja općenito. Kada je riječ o bankarstvu, druga američka anketa pokazala je da je 64 posto ispitanika izjavilo je njihova primarna banka ima dobar imidž i ugled. Međutim, samo 37 posto ispitanika izjavilo je da su banke općenito pouzdane.
Zanimljivo je da je samo 52 posto ispitanika izjavilo da su „vrlo dobro upoznati“ s naknadama koje im banka zaračunava. Stoga klijenti jednostavno vjeruju da će njihova banka „učiniti pravu stvar“.

Tvrtka Ferratum Money, vodeći međunarodni pionir u financijskoj tehnologiji i mobilnom kreditiranju, osnovana je 2005. godine u Helsinkiju, Finska. Nordijske vrijednosti kao što su povjerenje, poštenje, pouzdanost i održivost, u središtu su našeg poslovanja.

Mi u tvrtki Ferratum Money vjerujemo da transakcija nije više samo financijska transakcija to je međusobna razmjena izgrađena na povjerenju. Vraćamo se na citat Kennetha Arrowa: „Gotovo svaka komercijalna transakcija u sebi ima element pov-jerenja, svakako svaka transakcija provedena tijekom određenog vremenskog razdoblja.“

Predani zajednici

Svi se želimo osjećati sigurno, osjećati se povezani s nekom zajednicom i biti dio sustava na koji se možemo osloniti.
Ljudi u nordijskim zemljama spremni su platiti veće poreze kako bi podržali državne socijalne službe jer vjeruju da njihovi sugrađani neće zlouporabiti sustav. U ranije spomenutoj objavi objavljenoj na portalu ScienceNordic, Bo Rothstein kaže: „Pronašli smo snažnu povezanost između niskog stupnja korupcije i visokog stupnja povjerenja.“

Govoreći o socijalnim službama u nordijskim zemljama, Rothstein je u članku za SSRN izjavio da je „očito da se zemlje koje imaju najviši stupanj društvenog povjerenja također nalaze na prvom mjestu kada je riječ o gospodarskoj jednakosti, odnosno nordijske zemlje, Nizozemska i Kanada. Drugo, to su zemlje koje su uložile puno truda u stvaranje jednakih mogućnosti, posebice u pogledu njihovih politika o javnom obrazovanju, zdravstvenoj zaštiti, prilikama na tržištu rada i (u novije vrijeme) ravnopravnosti spolova.“

Kao što je objavljeno u časopisu Nordic Labour Journal, Helge sa Sveučilišta Lovisenberg diakonale høgskole kaže: „Povjerenje nije stvorilo socijalnu državu, već socijalna država ne bi mogla postojati bez povjerenja. Ne možete imati socijalnu državu ako nemate povjerenja u rad društvenih institucija, da političari nisu korumpirani i da postoji funkcionalni pravosudni sustav.“

U članku obavljenom u istom časopisu Sigrun Aasland iz Agende, vodeće savjetodavne skupine u Norveškoj, kaže: „Povjerenje znači da se osjećamo sigurnije, druš-tveni odnosi postaju jednostavniji i koristimo socijalne ustanove. Ali povjerenje ne dolazi niotkuda, ono je rezultat dobre politike. Trebamo zajednička mjesta za sastanke i moramo osjećati da imamo jednake mogućnosti. Povjerenje se mora koristiti i ne može ponestati. Imamo puno povjerenja, ali treba ga koristiti.“
Mi u tvrtki Ferratum Money vjerujemo u povjerenje i transparentnost. Ono što vidite to ćete i dobiti.

Kad je bitno, tu je Ferratum.

Želim Ferratum gotovinski kredit

 

Također možete pročitati i ostale naše članke

Sorry, there are errors on the page: